تحلیل اقتصادی در چارچوب نظریه اقتصاد رفتاری

همانگونه که در مقدمه تدریس اقتصاد کلان در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دردوره دکتری بارها یادداوری کرده ام اساسا به اقتصاد کلاسیکی یا اقتصاد ادام اسمیتی به شکل کامل ان اعتقادی ندارم . این نوع نگاه به اقتصاد که بر گرفته از اندیشه لیبرالیستی است بر فرض حداکثر سود بنگاههای تولید و حداکثر مطلوبیت مصرف کنندگان بنا گذاشته شده است و اقتصاد را مستقل از تاثیر متقابل با سایر پدیده ای اجتماعی و محیطی تحلیل می کند . این مبنای تحلیل در نظریه انتظارات عقلایی که اقای سارجنت مبدع ان بوده نیز نمود پیدا می کند . در عمل تئوریهای منبعث ازاین اندیشه اقتصادی با محدودیتهای جدی مواجه است . بر این اعتقادم که تحلیل های اقتصادی در چارچوب دیدگاه یا به عبارت دیگر نظریه اقتصاد رفتاری همراهی بیشتر در درک درست از موضوعات اقتصادی دارد . انشاله اگر بقا وفا کرد در یک فرصت مناسب در باب این موضوع به طور مبسوط صحبت خواهم کرد .

در باب ضرورت حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور

اصولا لازمه پیاده سازی هر ساختار سیاسی و اعتقادی، برخورداری از حاکمیت بر گستره سرزمینی است. بدون داشتن چنین حاکمیتی، نظام های سیاسی و اعتقادی در حد ایده های ذهنی پدید آورندگان و طرفداران آن باقی خواهد ماند .

کشور ایران با داشتن پیشینه تاریخی طولانی، ترکیبی از اقوام مختلف است که چند مولفه، انسجام و یکپارچگی آن را به وجود آورده است. اسلام به طور عام و مذهب تشیع به طور خاص، آداب، سنن و رسوم، داشتن تاریخی مشترک، زبان فارسی و مردمانی اهل مدارا و سازگاری مهمترین این مولفه ها هستند.

هر یک از این مولفه ها _ البته نه با داشتن وزنی یکسان_ نقشی بسزا در حفظ این یکپارچگی دارد که باید همه آنها را در جای خود غنیمت شمرد و در تقویت انها کوشش کرد.

مذهب تشیع مهمترین مولفه در حفظ یکپارچگی کشور است مشروط بر آن که ترویج شعائر این مذهب به گونه ای صورت پذیرد که آسیبی بر این پیکره واحد و همزیستی مهربانانه مردمان ما وارد نسازد و تمایلات گریز از مرکز را در کشور تشدید نکند.

در طول دویست سال گذشته به دلایل مختلف بخشهایی از کشور ایران جدا شدند که یکی از آنها استان هرات و نواحی اطراف آن در افغانستان امروزی است که پیش از این، بخشی از خاک ایران بوده است. این نواحی بر اساس معاهده پاریس و با نیرنگ مستقیم بریتانیا از ایران جدا شدند. اما بستر این جدایی، تقویت اندیشه های اختلاف افروز مذهبی بود که لازم است متخصصان تاریخ این موضوع را بدرستی تبیین کنند.

تقویت تشیع در ایران مستلزم رواداری با سایر ادیان و مذاهب و دوری از تشدید نفرت و ایجاد دشمنی با آنهاست. بر این اعتقادم که دستهایی بویژه در سالهای اخیر برای دستیابی به اهدافی شوم و بلندمدت بر پایه برخی مطالب و موضوعات تاریخی که در جای خود محل تامل است به اشکال مختلف برای ایجاد شکاف بین اقوام و مذاهب کشور همت گماشته اند و به طرق مختلف و با توجه به دسترسی آسان به رسانه های جمعی بذرهای دشمنی را در جامعه پراکنده می سازند. بر کارشناسان حوزه امنیتی کشور است که با زبانی قابل فهم برای لایه های مختلف جامعه این موضوع را روشن نمایند که عظمت تشیع به شکوه و عظمت ایران گره خورده است. از این رو هر اقدامی که به انسجام ملی و تمامیت کشور آسیب برساند، مسلما به تضعیف مذهب تشیع خواهد انجامید.

حقایق در مورد رشد جمعیت اهل سنت ایران

کارشناس شبکه ماهواره‌ای موسوم به "ولایت" که توسط حوزه علمیه در داخل اداره و بودجه‌اش تامین میشود، رشد جمعیت اهل سنت ایران را خطری جدی بر علیه حاکمیت شیعه قلمداد کرد و خواستار ورود ارگان‌های امنیتی و تحقیق و تفحص در این باره شد!!!

باید تلاش کنیم در حوزه مسائل جمعیتی از بیان مطالبی که وحدت ملی کشور را خدشه دار می کند خودداری نماییم .ولی افرادی مثل ایشان بی محابا هرچه می خواهند به زبان می اورند و انشقاق را در جامعه و این کشور با وجود قومیتهای مختلف می گسترانند . برای روش شدن افکار چند نکته را یادآوری می کنم، امیدوارم به گوش این شخص برسد و حداقل قبل از این همه حرف زدن کمی مطالعه کند اگر انشاله نیت خیری دارد .واگر خدای ناکرده اهداف دیگری را برای او ترسیم کرده اند خدا خودش این کشور عزیز ایران را از همه بلایا حفظ کند:

  • نرخ باروری در سیستان و بلوچستان از شش و نیم بچه در سال ۶۵ به سه و نیم بچه در سال ۹۵ کاهش یافته است.
  • نرخ رشد جمعیت سیستان و بلوچستان بر اساس داده های مرکز آمار در سال ۹۵ در میانه نرخهای رشد جمعیت استانی قرار دارد و استان کردستان در پایین جدول نرخ رشد جمعیت استانی است.
  • مهاجرت از سیستان و بلوچستان صرفا مربوط به هموطنان سنی مذهب نیست و اهل تشیع هم به سایر شهرها به ویژه مشهد به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی های پیاپی و گردو خاک و نیز دستیابی به مشاغل و زندگی بهتر مهاجرت می کنند.
  • نسبت جمعیتی کشور در طی دو دهه اخیر تغییر معنی داری نداشته است.

متاسفانه در میان بدنه کارشناسی و مدیران میانی کشور کسانی که موافق افزایش جمعیت هستند و برای مقامات عالی هم اتفاقا همین افراد گزارش تهیه می کنند پروایی ندارند که از آمار ناصحیح هم استفاده نمایند . یک روز به دروغ شایع می کنند که جمعیت کشور در حال پیر شدن است، یک روز بر خلاف آمار واقعی می گویند نرخ رشد جمعیت کمتر از یک درصد شده است. در مجامع و هیاتهای مذهبی بحث رشد جمعیت اهل تسنن را مطرح می کنند و آماری را ارائه می دهند که هیچ استنادی ندارد . در این فضای غبار آلود تنها باید به خدای بزرگ پناه برد.

دو خبر ناخوشایند

  1. در چند روز گذشته در خبرها آمده بود که ۵۶۰۰ هکتار از جنگلهای بکر استان مازندران نزدیک شهر ساری چون وقف نامه دارد طبق حکم دیوان عالی کشور به مالکیت شخصی درامده است . در منابع دینی اورده اند که جنگلها جزو انفال است چگونه موضوع وقف به صورت شخصی بر ان مترتب شده است حتما قضات محترم دیوان برای ان ادله ای دارند . موضوع راباید از نگاه دیگری مد نظر قرار داد .در ایران با توجه به اقیلم شکننده ای که دارد کمتر تصمیمی در کشور به اندازه حفظ جنگلها و مراتع از اهمیت برخوردار می باشد.باید به این قضات بزرگوار یا هر نهاد و شخصی که موجب این حکم شده اند هشدار و انذار داد که حداقل به فرزندان خودتان که قرار است در سالهای بعد در این کشور زندگی کنند رحم نمایید و با چنین احکامی بنیانها و زیر ساختهای خدا دادی ایران را بیش از این به ورطه نابودی نبرید.
  2. از قرار طرحی توسط نمایندگان محترم مجلس در دست تهیه است که ۲۵۰ هزار هتکار از اراضی پیرامونی شهرها برای ساخت مسکن ارزان قیمت در اختیار وزارت مسکن قرار گیرد . اگرچه ساخت مسکن برای افراد نیازمند بسیار لازم است ولی باید با مطالعه و استفاده از ظرفیت فعلی شهرها انجام شود . چرا که اولا این ۲۵۰هزار هتکار نیازمند زیر ساختهای جدید و فراوان است که هزینه زیادی را بر دولت تحمیل می کند . اتفاقی که در مسکن مهر افتاد . مسکن مهر بیش از انچه دستاورد مثبت به همراه داشته باشد تاثیر منفی بسیاری را در زمینه اقتصادی و اجتماعی به همراه داشت. ثانیا تصویب این طرح به میزان زیادی تخریب اراضی مستعد کشاورزی پیرامون شهرها را به همراه دارد و عملا تعداد زیادی از روستاهای نزدیک به شهرها جزو شهرها خواهد شد . قبلا پیشنهاد شد نمایندگان محترم در سال اول حضور در مجلس هیچ طرحی را تصویب نکنند و تصمیمی نگیرند و در طول این یک سال با واقعیتهای کشور از نزدیک اشنا شوند و درک درستی از ماهیت تصمیماتی که خواهد گرفت پیدا کنند . فراموش نکنیم که طبق گفته یکی از همین نمایندگان محترم هنوز تعدادی از این بزرگوران فرق طرح و لایحه را نمی دانند.

زیر مجموعه